پمپ ماردونی راشا پمپ

مشخصات منو پمپ یا همان پمپ پیچی ( اسکرو پمپ)

فهرست مطالب
انفجاری مونو پمپ یا اسکرو پمپ راشا

این پمپ ماردونی شکل که یک نوع پمپ سیالاتی به شمار می آید اولین بار در سال 1930 توسط شخصی به نام رنه مونو اختراع گردید. به دلیل توانایی ها و کاربری خاص این پمپ پیچی شکل، به سرعت توانست در صنایع مختلفی همچون صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع معدنی و حفاری و صنایع دیگری همچون آب و فاضلاب ورود پیدا کند.

 انواع پمپ ماردونی یا پیچی ( مونو پمپ )

همان طور که در بالا نیز بیان شد این پمپ پیچی شکل دارای اسم های گوناگونی می باشد که تعدادی از شاخص ترین آن ها در زیر بیان شده است.

  • مونو پمپ یا منو پمپ
  • پمپ حفره پیشرونده
  • پمپ اسکرو یا اسکرو پمپ
  • پمپ حفره ای
  • پمپ پیچی
  • پمپ ماردونی

این پمپ در طراحی خود از دو جزء روتور که قسمت متحرک و استاتور که قسمت ثابت است استفاده کرده تا وظیفه خود را به خوبی ایفا کند. استاتور این پمپ به صورت محفظه است که روتور ماردونی را در خود نگه داشته است.

زمانی که پمپ شروع به کار می کند ، با حرکت الکترو موتور که نیرو محرکه چرخش روتور به حساب می آید، ضمن ایجاد حفره ای یکنواخت، روتور به چرخش در می آید و باعث ایجاد اختلاف فشار کشنده شده و سیال را به داخل پمپ می کشاند. در ادامه نیز متناسب با چرخش روتور، سیال مورد نظر به طور ثابت و با دبی مناسب انتقال می یابد.

حرکت چرخشی روتور در مونو پمپ به دو صورت انجام می گیرد. در فاز اول برای برای مکش سیال به داخل خود، دوران حول محور اصلی داشته و بعد از آن برای انتقال سیال از دوران حول محور استاتور استفاده می کند.

 

مونو پمپ از انواع پمپ جابجایی مثبت است که برای جابجایی انواع سیالات با گرانروی های متفاوت از رقیق تا غلیظ نسبت به انواع پمپ ها مناسب تر است. معمولا از این پمپ برای سیالات با گرانروی بالا استفاده می شود. نام دیگری که برای این پمپ نامیدند غلیظکش است زیرا قابلیت بالایی در پمپاژ سیالات غلیظ دارد. گنجایش فشاری پمپ بستگی به تعداد طبقات و نحوه طراحی خطوط نشت بند یا مهر و موم که موقعیت اتصال روتور و استاتور را تشکیل می دهد، دارد. در این پمپ ها فشار خروجی بین 3 تا 5 می باشد. در بازه هر قدم استاتور مجموعه ای کامل از خطوط نشت بند یا مهرو موم شکل می گیرد که در نتیجه یک پایه ساخته می شود به بیان دیگر یک زوج روتور و استاتور در بازه یک قدم استاتور یک پایه را تشکیل می دهند.

گنجایش این پمپ ها از 1 لیتر بر ساعت تا 200 متر مکعب در ساعت قابل طراحی است.

اجزاء مونو پمپ یا پمپ ماردونی

اجزای تشکیل دهنده مونو پمپ شامل: گیربکس، روتور، استاتور، سیستم آب بندی ، الکتروموتور و بدنه است هر کدام از اجزاء تشکیل دهنده وظایف مخصوص به خود را دارند به عنوان مثل روتور با چرخش حول محور استاتور اعمال پمپاژ سیال را به انجام می رساند. فشار در این پمپ ها از 6 تا 40 بار و گنجایش این پمپ ها از 1 تا 150 متر مکعب در ساعت است.

اجزای مونو پمپ شامل موارد زیر است:

  • الکترو موتور
  • روتور مونو پمپ
  • استاتور مونو پمپ
  • بدنه مونو پمپ
  • گیربکس
  • سیستم آب بندی: انواع سیستم آب بندی شامل تک یا دوبل، نخ آب بندی
  • مجموعه شفت اسنبلی

الکترو موتور
برای ایجاد نیروی پیشرانه در سیال با توجه به گرانروی سیال برای ایجاد دبی و فشار لازم استفاده می شود. فشار خروجی وابسته به توان ورودی مونو پمپ است و زمانی که توان الکترو موتر بالاتر رود فشار خروجی بیشتر می شود. دبی خروجی زمانی افزایش می یابد که دور موتور بالا باشد.

روتور مونو پمپ

بخش گرداننده و مارپیچی است که دارای دندانه های عمیق و مرکز باریک است. جنس روتور با توجه به سیال قابل انتقال متفاوت است. روتور دارای فضای خالی است که در هر گردش با سیال پر شده است در نتیجه باعث انتقال سیال می شود. افزایش طول عمر روتور به میزان صافی و سیقلی بودن سطح روتور بستگی دارد.

استاتور مونو پمپ

استاتور به بخش داخلی بدنه گفته می شود که روتور درون مارپیچ دو راه قرار دارد. استاتورها به دو بخش بیرونی و محفظه استاتور و بخش درونی تقسیم می شوند.

بدنه مونو پمپ

برای انتقال سیالات صنایع غذایی و دارویی از جنس استیل استفاده می شود. زمانی که سیال انتقالی، خورنده نباشد می توان از جنس چدن یا فولاد استفاده کرد. باتوجه به ارزان بودن قیمت چدن، چدن نسبت به استیل ارزان تر خواهد بود.

گیربکس

از گیربکس برای تغییر دور موتور با توجه به میزان مورد نیاز استفاده می شود و برای کنترل دور ظرفیت پمپ از گیربکس دور فرکانسی استفاده خواهد شد. برای کنترل دبی نیز از گیر بکس های دور متغییر استفاده می شود. دور گیربکس رابطه مستقیمی با گرانروی سیال انتقالی دارد که بدین معناست، از دور پایین برای انتقال سیالات غلیظ و از دور بالا برای انتقال سیاالات رقیق استفاده می شود.

سیستم آب بندی

سیستم آب بندی شامل وسایل مکانیکی است که از نشت سیال به بیرون سیستم در برگیرنده سیال و همچنین از ورود ذرات خارجی به داخل سیستم جلوگیری می کند. انتخاب سیال به درجه حرارت سیال، سایش سیال، سرعت محور دوار، نوع سیال و ذرات معلق بستگی دارد. مونو پمپ ها در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع کاشی و سرامیک، صنایع دریایی، صنایع رنگ ساز ، صنایع داروسازی، صنایع لاستیک و پلاستیک سازی، صنایع آب و فاضلاب، صنایع چوب و کاغذ، صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

مجموعه شفت اسنبلی پمپ ماردونی

مجموعه ای از محورها،کوپلینگ و مفصل هایی هستند که وظیفه انتقال نیرو از الکتروموتور و یا گیربکس را به روتور مونو پمپ دارد.جنس آنها معمولا از فولادهای آلیاژی سخت کاری شده و فولاد های ضدزنگ می باشد.

نکات مهم انتخاب مونوپمپ یا پمپ پیچی

چه عواملی در انتخاب مونو پمپ مناسب تعیین کننده است؟

  • دور
  •  دبی
  • فشار
  • ویسکوزیته (گرانروی)
  • دمای کاری
  • خواص فیزیکی
  • خواص شیمیایی

که در ادامه برای هر کدام توضیح مختصری داده خواهد شد.

دور

به دلیل شرایط خاصی که ماده دارد امکان دور بالا برای پمپاز کردن وجود ندارد به همین دلیل باید در انتخاب پمپ، محدوده دور مشخص شود تا واحد محرک مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

دبی

مقادیر دبی حداکثر میزان ماده لازم برای پمپاژ را مشخص می کند که این مقادیر شامل: دبی برحسب لیتر در دقیقه، لیتر در ساعت یا متر مکعب در ساعت تعیین می شود.

فشار

فشار میزان فشار لازم برای مسافت طی شده ماده پمپ شده را مشخص می کند که واحد آن برحسب متر یا بار می باشد.

ویسکوزیته (گرانروی)

گرانروی به خصوصیات فیزیکی ماده پمپ شده بستگی دارد و با توجه به میزان گرانروی قدرت مونو پمپ و دور آن تعیین می شود.

دمای کاری

در مواردی که باید دما بسیار بالا باشد یا دمای مواد پمپاژ شده باید ثابت نگه داشته شود پمپ مطابق با سفارش ساخته می شود.

خواص فیزیکی

خواص فیزیکی در انتخاب روتور و استاتور موثر است به عنوان مثال مواد دارای ذرات زبر را با یک لایه پوشش مقاوم می کنند.

خواص شیمیایی

میزان PH ماده و کاربرد شیمیایی آن از موارد مهم در انتخاب پمپ می باشد و ضروری است که مقدار آن مشخص شود.

انواع ساختاری مونو پمپ یا پمپ ماردونی

انواع مختلف مونو پمپ ها بر اساس نوع کاربرد آن تقسیم بندی می شود شامل:

  1. مونو پمپ لوله ای سری P یا استاندارد (Pipe Mono Pump)
  2. مونو پمپ قیف دار سری H (Hopper Mono Pump)
  3. مونو پمپ فوم بتن سری C یا کامپکت (Concrete Mono Pump)
  4. مونو پمپ عمودی (Vertical Mono Pump)
  5. مونو پمپ اندازه گیر (Dosing Pump)
  6. مونوپمپ صنایع غذایی سری F

 

در ادامه به شرح هر کدام می پردازیم.

مونو پمپ لوله ای سری P یا استاندارد (Pipe Mono Pump)

ورودی مونو پمپ لوله ای به صورت لوله ای شکل است. این پمپ رایج ترین مدل در مونو پمپ های لوله ای است. از مونو پمپ لوله ای برای سیالات دارای ذرات جامد و انتقال سیالات دارای گرانوری مانند سس، عسل استفاده می شود. سیال به واسطه لوله در این مونو پمپ ها منتقل می شود که با فلنج به پمپ اتصال دارد.

مونو پمپ لوله ای راشا

مونو پمپ لوله ای صنایع غذایی راشا

به دلیل گرانروی بالای سیال و مکش پایین پمپ سیالی که می خواهد منتقل شود باید بالاتر از دهانه ورودی پمپ باشد به این دلیل که پمپاژ به راحتی انجام شود. سری P مونو پمپ ها با توجه به نوع سیال انتقالی به دو صورت هلیکس دار و ساده می باشند.

مونو پمپ قیف دار سری H (Hopper Mono Pump)

به مونو پمپ قیف دار مونو پمپ هلیس دار نیز گفته می شود که بسیار به مونو پمپ لوله ای شباهت دارد با این تفاوت که قسمت ورودی دارای قیف است و اندازه این قیف بسته به گنجایش پمپ تغییر می کند. منو پمپ قیف دار دسته ای از منو پمپ ها هستند که به کمک آن انتقال موادی با گرانروی بالا همچون خمیر، میوه یا مایعات با ذرات معلق صورت می گیرد. مونو پمپ دارای قیف است و از این طریق تغذیه می شود به بدین صورت که سیالات به درون قیف انتقال می یابند و با کمک مارپیچی برای انتقال راحت تر سیال غلیظ به روتور درون قیف تعبیه شده است، سپس عملیات پمپاژ صورت می گیرد. 

مونو پمپ قیفی راشا

لازم به ذکر است که مونو پمپ قیف دار معمولا به صورت تک استیج تولید می شوند اما این قابلیت را هم دارند که به دو استیج یا بیشتر تبدیل شوند. این پمپ در انتقال مواد دارای ذرات جامد به عنوان مثال در صنایع غذایی مانند: رب و مواد خمیری شکل که گرانروی بالایی دارند و امکان عبور از داخل لوله را ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزای تشکیل دهنده مونو پمپ قیف دار
  • روتور
  • استاتور
  • نشت بند
  • محفظه ورودی و خروجی پمپ
  • موتور و گیربکس
  • سیستم انتقال شامل کوپلینگ و محفظه قیف مانند

مونو پمپ فوم بتن سری C یا کامپکت (Concrete Mono Pump)

مونو پمپ فوم بتنی یا بنت اسفنجی، بنتی سبک است که در ساختارش حباب های هوا وجود دارد. در پمپ فوم بتن با گردش روتور به داخل محفظه استاتور، بتن فشرده می شود. افزایش و کاهش قدرت پمپاژ روتور با تغییر در قطر روتور و استاتور و تغییر دور موتور امکان پذیر است. این روش منجر به کاهش استهلاک دستگاه می شود و می تواند فوم بتن را با دقت بالایی اجرا کند. این پمپ به پمپ لوله ای شباهت دارد تفاوتی که نسبت به پمپ لوله ای دارد این است که یک دریچه بازدید و تخلیه در کنار پمپ تعبیه شده است که دارای استهلاک پایین تری می باشد. مواد تشکیل دهنده این بتن سیمان، آب، ماسه بادی و فوم است. فوم بتن دارای ویژگی هایی همچون سبکی وزن، مقاوم در برابر فشار بالا، عایق حرارتی و صوتی، مقرون به صرفه که دارای تمام ویژگی های بتن معمولی هم می باشد. به دلیل سبک وزن بودن این بتن منجر به کاهش وزن سازه و بار ساختمان می شود.

مونو پمپ عمودی(Vertical Mono Pump)

مونو پمپ عمودی که به مونو پمپ بشکه کش یا تخلیه بکش معروف است. اینگونه طراحی شده است که شدن قسمت اصلی پمپ وارد بشکه یا مخزن تخلیه می شود و امکان تخلیه و پمپ کردن مواد را به وجود می آورد. این پمپ ها دارای خصوصیاتی چون انتقال مواد حاوی ذرات جامد و راه اندازی آسان، نگهداری و تعمیر آسان، گنجایش بالا، فرآیند ساده برای تعویض قطعات می باشند. انتخاب پمپ عمودی مناسب میزان گرانروی سیال مد نظر است. پمپ بشکه کش از نوع سانتریفیوزژ یا گریز از مرکز است که یکی از پرکاربرد ترین مدل های بشکه کش می باشد.

مونو پمپ عمودی راشا پمپ

مونو پمپ بشکه کش برقی مخصوص جابجایی سیالات رقیق با ویسکوزیته تا 800 سانتی پوز استفاده می شود. این سیالات می توانند شامل انواع حلال ها،اسیدها باشند. جنس بدنه پمپ های برقی با توجه به نوع سیال انتخاب می شود. الکتروموتور این پمپ ها متناسب با مایع پمپ شونده بوده و محیط آن از نوع ساده و ضد انفجاری بود. پمپ های اسکرو یا پمپ تخلیه بشکه از نوع جابجایی مثبت می باشد و به طور عمده در سیالات با گرانروی بالا مورد استفاده قرار می گیرد. این پمپ ها تخلیه مایعات تا ویسکوزیته 50000 سانتی پویز از درون مخازن یا بشکه انجام می دهند. اجزای اصلی پمپ های تخلیه بشکه اسکرو شامل مارپیچ و استاتور است. طول لوله این مونو پمپ ها معمولا 1200،1500،1800 میلی متر است. طول مونو پمپ 1200 با توان کم و بدون گیربکس با دور بین 750 تا1000 دور در دقیقه در بازار موجود است. این مونو پمپ ها وزن پایینی دارند و به صورت پرتابل مورد استفاده قرار می گیرند. اما برای اینکه از سیالات غلیظ تر با عمق بیشتر استفاده کرد باید از جرثقیل های سقفی برای مهار کردن پمپ استفاده کرد زیرا توان بالاتر و طول لوله و گاهی اوقات استفاده از گیربکس وابسته به لزجت سیال انتقای دارد. این مونو پمپ ها دارای ظرفیت 2000 لیتر در ساعت و فشار 4 بار می باشند.

مونو پمپ اندازه گیر یا مونو پمپ دوزینگ (Dosing Pump)

دوزینگ پمپ یا متریک پمپ برای اندازه گیری مواد از گرانروی پایین تا بالا و موادی که حاوی ذرات جامد هستند به صورتی طراحی شده است که با تغییر فشار سیستم دبی، خروجی یکدستی را داشته باشد. موارد استفاده این پمپ برای پمپاژ مقدار دقیقی از سیال است همچنین در تصفیه خانه ها به صورت مکرر استفاده می شود. مونو پمپ ها به صورت ابعاد کوچک در بازار موجود است زمانی که دور محرک ورودی در این پمپ ها تغییر داده شود دبی روجی قابل تنظیم می شود. متریک پمپ به طور معمول از 100 لیتر در ساعت تا 2000 لیتر در ساعت تولید می شوند.

مونو پمپ دوزینگ راشا پمپ قطر موتور، عمق لنگ روتور و طول گام روتور ثابت است و بر مبنای استاندارد های سازنده انتخاب می شود و فقط دور گام روتور در محدوده ای که سازنده اعلام می کند متغییر است.

مزایای مونو پمپ یا پمپ اسکرو

مزیت هایی که مونو پمپ دارا می باشد به شرح زیر است:

  • طیف وسیعی از فشارها و گنجایش های پمپاژ را پوشش می دهد.
  • به طور مداوم می تواند کارکند و کارامد باشد.
  • پمپاژ مواد با غلظت بسیار بالا یا گرانروی بالا را می تواند داشته باشد
  • دبی خروجی و دور را می تواند کنترل کند.
  • قابلیت انتقال مواد چند فازی را دارا می باشد.
  • آلودگی صوتی آن بسیار پایین است به عبارت دیگر کمترین سر و صدا را دارد.
  • دارای جریان یکنواخت و پیوسته سیال می باشد.
  • قابلیت انتقال مواد ذرات جامد، خمیری و ویسکوز را دارا می باشد.
  • مونتاژ کردن و جدا کردن آن بسیار آسان است
  • تعمیر و نگهداری آسانی دارد.
  • NPSH پایین
  • قدرت مکش بالا
  • طول عمر زیاد و استهلاک کم
  • مقاومت زیاد در برابر سایش سیالات خورنده
  • بی‌نیاز از آب‌بندهای گران قیمت
  • مناسب برای کاربردهای دوزینگ و دقیق

اما معایب این مدل پمپ ها در سایز و اندازه بزرگتر نسبت به دیگر پمپ ها و فضایی که اشغال می کند، است. قیمت اولیه نسبتا بالا و همچنین حساسیت پمپ به خشک کار کردن از دیگر معایب مونو پمپ ها می باشد.

 

کاربرد های پمپ پیچی در صنعت

از آنجا که مونوپمپ به گونه ای طراحی شده است که توانایی کار با طیف گسترده ای از سیالات با ویسکوزیته های مختلف – از رقیق تا غلیظ، همراه و یا بدون ذرات جامد را دارد، در حوزه های مختلف صنعتی جایگاه ویژه دارد. شایان توجه است شرکت راشا صنعت آروند مونوپمپ های ساخت خود را که با برند راشاپمپ عرضه می کند، هماهنگی و مطابقت کامل با الزامات خاص هر حوزه صنعتی دارد و احتیاجات کارفرمای محترم را در طراحی و ساخت آن لحاظ می کند.

در ادامه به اختصار به کاربردهای مونوپمپ در صنایع مختلف اشاره می شود:

صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از منو پمپ استفاده های گوناگونی می شود که از جمله آن می توان به پمپاژ لجن های کف مخازن و سیالات نفتی، رزین و پلیمر، استفاده در فیلتر پرس ها، جداسازی آب و روغن و انتقال گل حفاری اشاره نمود.

پمپ اسکرو صنایع پتروشیمی راشا پمپ

صنایع آب و فاضلاب

از جمله کاربرد منو پمپ در آب و فاضلاب می توان به پمپاژ شیر آهک (Lime Milk)، پمپاژ گل و لجن به فیلتر پرس، مواد شیمیایی مانند پلی الکترولیک، حتی استفاده پلی الکترولیت و سیالات ویسکوز به عنوان دوزینگ پمپ اشاره نمود

صنایع غذایی

انواع لبنیات عصاره مالت، بستنی، ماهی تن، سس، کچاپ، گلوتن، گلوکز لستین و نشاسته، خمیر نان، بیسکوئیت، کیک، کشک، ژلاتین خوراکی، روغن خوراکی، پالپ میوه، قهوه، چای،‌ گلوکز مایع، شکلات، خامه، پنیر، ماست، انواع رب، انواع کنستانتره، مربا، عسل، انواع پالپ، شربت، کنسرو

مونو پمپ لوله ای راشا

صنایع چوب و کاغذ

تزریق مواد شیمیایی، پمپاژ کربنات کلسیم، پمپاژ کائولیت برای فیلتر، رزین، ماسکوئیت، بنتونیت، خمیر کاغذ، چسب، رنگ، پوشش دهی کاغذ، پمپاژ نشاسته

صنایع آرایشی و بهداشتی

پمپاژ پماد، کرم، لوسیون، شامپو، انواع دوغاب ها و اسلاری ها، خمیردندان، مایع ظرفشویی و مایع شوینده، ژل و همچنین تزریق مواد افزودنی تحت عنوان دوزینگ پمپ

صنایع نیشکر

صنایع نیشکر

شربت شکر، ملاس، شیرآهک، عصاره مالت

صنایع نساجی

دوزینگ مواد شیمیایی، آهار زنی، پمپاژ رنگ و جوهر چاپ

  • صنایع کاشی و سرامیک
  • صنایع معدنی
  • صنایع دریایی
  • صنایع رنگ سازی
  • صنایع داروسازی
  • صنایع لاستیک و پلاستیک سازی.

کاتالوگ مونو پمپ

6 دیدگاه

  • سلام. ممنون از اطلاعات خوبتون. حداقل و حداکثر ظرفیت و فشار در دوزینگ پمپ های شرکت رو میشه بفرمایید؟

  • سلام دوست عزیر. دوزینگ پمپ های شرکت راشاصنعت آروند با فشارهای 4 تا 30 بار و ظرفیت های از 1 لیتر بر ساعت تا 5000 لیتر بر ساعت عرضه می شوند.

  • پمپ های پیچی چه قیمتی هستند؟ چطوری میتونم قیمت مونو پمپ های دوزینگ شما رو استعلام کنم؟

  • برای مشاوره و راهنمایی و همچنین اطلاع از قیمت ها لطفا با شماره های 05138823367 و 09373704226 تماس بگیرید

  • Excellent goods from you, man. I have understand your
    stuff previous to and you’re just too magnificent. I actually like what you’ve acquired
    here, really like what you are stating and the way in which you say it.
    You make it enjoyable and you still take care of to keep it smart.

    I cant wait to read much more from you. This
    is really a great website.

    Feel free to visit my website: oyster shrooms

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *